Budapesten fontos témává vált az akadálymentesített közlekedés
Összefoglaló
A főváros közösségi közlekedésének akadálymentesítése nem csak a kerekesszékkel közlekedő embertársainkat érinti, ide kell sorolni a kismamákat, a babakocsival közlekedőket, a bicikliseket és az időseket egyaránt. Az akadálymentesítés kérdéskörét közelebbről megvizsgálva tovább lehet bontani magára a közlekedési járművek fizikai akadálymentesítésére és az őket kiszolgáló létesítmények akadálymentesítésére. Megállók, járdák, aluljárók tervezésénél és kivitelezésénél ezzel a körülménnyel már számolni kell.
2022. szeptember 14.
#kerekesszék #akadálymentesítés #szemléletformálás
A BKK jármű beszerzéseinél az akadálymentesség mára már kötelező alapelvvé vált, annak ellenére, hogy ez a legköltségesebb része magának az akadálymentesített közösségi közlekedésnek. Ennek ellenére mára a Budapesti autóbuszok 94 százaléka alacsonypadlós jármű. Tervek szerint jövőre az összes fővárosi busz és trolibusz akadálymentes lesz, azonban a villamosokra ez még nem jellemző. Magaspadlós autóbuszok jelenleg csak csúcsidőben közlekednek, és elmondható, hogy egy vonalon körülbelül minden ötödik autóbusz magaspadlós.
Jelenleg a trolibuszok esetében az akadálymentesített járművek aránya 70 százalék, de a 2023 tavaszán érkező, új beszerzésű alacsonypadlós fel- és leszállást segítő rámpával szerelt járművekkel el fogják érni a közel 100 százalékos arányt. A régebbi trolibuszok nem tudnak felsővezeték hálózat nélkül közlekedni, ellenben a modern járművek már alkalmasak akár 4 kilométernyi önjáró közlekedésre, például a belvárosban, ahol nincs kiépített felsővezeték hálózat.
A villamosok esetében kedvezőtlenebb a helyzet, ugyanis a jelenlegi jármű állomány kevesebb mint harmada alacsonypadlós vagy csak részben akadálymentesített.
Bodor Ádám a BKK Mobilitásfejlesztés igazgatója szerint - „Egy jármű akadálymentesítése akkor hasznosul teljesen, ha akadálymentesen oda is lehet jutni hozzá”. A közterületek akadálymentesítésének figyelembevétele nélkül nehéz lenne teljeskörűen látni a problémát.
Állomások, peronok megközelíthetősége szempontjából, már az is nagy segítséget jelent, ha pár centi a különbség a peron és a villamos között, így az utasok könnyebben tudnak fel- és leszállni. Jelenleg bár vannak alacsonypadlós villamosok, ezek egy része még nem közelíthető meg akadálymentesen. Akkor teljesen akadálymentes a villamosjárat, ha egy mozgássérült önerőből eljut a megállóba, és fel tud gurulni a villamosra, mert a peron szintje megegyezik a járműével. Ahhoz, hogy a villamost egy mozgásában korlátozott személy is biztonságosan tudja használni, kellően széles megállót szükséges kiépíteni.
A nagykörúton alacsonypadlós villamosok járnak, ennek ellenére a Boráros téren maga a peron nem hagyható el akadálymentesen, mivel nem épültek még meg az ehhez szükséges liftek, rámpák (rámpák alatt egy sínt értünk, amit rátesznek a lépcsőre, ezzel könnyítve az akadálymentes fel-le jutást). Ősszel az 50-es villamos vonalán is megjelenhetnek új, alacsonypadlós villamosok, ennek megfelelően az érintett peronokat már részben akadálymentesítették. Az alacsonypadlós, új villamosok forgalomba állítása előtt a szakemberek megvizsgálják mennyire forgalmas az adott vonal, továbbá a villamos útvonala mennyire közelíthető meg párhuzamos járatokkal, ahol már biztosítottak az alacsonypadlós utazás feltételei. Tehát minél forgalmasabb egy villamosvonal és minél kevesebb a párhuzamos alacsonypadlós járat, annál hamarabb várható a korszerűsítés.
Kerekesszékkel közlekedve a legnehezebb feladat eljutni egy metróállomás peronjára. A legnagyobb hiányosságok az akadálymentesítés szempontjából a metró aluljárók esetében találhatóak.
Egy mélyépítésű metróállomás utólagos akadálymentesítése rendkívül költséges, ugyanis az ezen elvárásoknak eleget tevő átalakítás gyakorlatilag az állomás egészét, illetve teljes szerkezetét érintené. Jelenleg a 2-es metró esetében három megállónál, így a Puskás Ferenc Stadionnál, a Pillangó utcánál, és az Örs vezér terén lehet akadálymentesen megközelíteni a metrószerelvényt. A belváros forgalmas megállóinál, például a Deák Ferenc téren, az Astorián, a Blaha Lujza téren erre nincs lehetőség.
Egy metrófelújítás 20, vagy akár 30 évre szól, tehát az akadálymentesítése a következő felújítások esetén kerülhet csak napirendre, illetve ha ezen időszak közben hozzá kell nyúlni egy megállóhoz, akkor elsődleges szempont lesz az akadálymentesítés.
A BKK szakemberei szerint a budapesti akadálymentesített közösségi közlekedés 2023-2025-re sokkal jobb lehet, ugyanis esélyegyenlőségi programjukban az alacsonypadlós járművek beszerzésén és az akadálymentes peronokon túl szerveznek külön képzéseket azoknak a munkatársaiknak, akik közvetlenül utasokkal érintkeznek. A program célja, hogy felkészítsék és érzékenyítsék a kollégáikat, akik ezáltal olyan helyzeteket is megtapasztalhatnak, amelyekben fontos a speciális igényekkel élők, így a megváltozott munkaképességű és/vagy fogyatékossággal élő emberek segítése.
Forrás:
- https://telex.hu/belfold/2022/08/21/bkk-akadalymentes-kozlekedes-kozossegi-kozteruletek-bicikli-babakocsi-kerekesszek
- https://hu-hu.facebook.com/bkkbudapest/