A pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása
A pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatása
Egy pszichoszociális fogyatékossággal élő foglalkoztatása
A mentális problémával élő emberek foglalkoztatása kiemelt fontosságú, mind stigmatizációjuk csökkentése, társadalmi reintegrációjuk elősegítése érdekében, mind mentális állapotuk, jóllétük érdekében. A pszichoszociális fogyatékossággal élők munkában való tartózkodása javítja a mentális egészségüket. A munkáltató megértésével és támogatásával a pszichoszociális fogyatékossággal küzdők is sikeresek lehetnek a munkahelyen a teljesítményt illetően. A pszichoszociális fogyatékosság hátterében álló mentális betegségekkel küzdő munkavállalók esetében érdemes olyan munkahelyi módszereket alkalmazni, melyek lehetővé teszik a könnyebb alkalmazkodást.
Ezek az alábbiak:
- Rugalmas munkakezdési és befejezési idők;
- A munkakörnyezet megváltozása esetén megfelelő idő biztosítása az alkalmazkodásra;
- Akcióterv készítése, amely segít a kialakult mentális állapot kezelésében;
- Távmunka, részmunkaidő, munkamegosztás, engedély kiadása a kimaradt idő pótlására;
- Betegszabadság mentális egészséggel kapcsolatos okokból, a szabadságidő rugalmas felhasználása, további fizetés nélküli szabadság kezelés vagy gyógyulás céljából, távolléti szabadság vagy alkalmi szabadság (egyszerre néhány óra) igénybevétele terápiára és a kapcsolódó megbeszélésekre;
- Szünetek az egyéni igények szerint, gyakoribb szünetek vagy nagyobb rugalmasság a szünetek ütemezésében, biztonsági szünetek, telefonos szünetek munkaidőben a szakemberek és a támogatáshoz szükséges személyek hívására.
A munkakörhöz kapcsolódó feladatok:
- A nem lényeges munkaköri feladatok módosítása vagy eltávolítása.
- A nagy feladatok felosztása kisebb feladatokra és célokra.
- További segítség vagy idő tájékozódási tevékenységekhez, képzésekhez, munkahelyi feladatok és új feladatok elsajátításához.
- Kiegészítő képzés vagy módosított képzési anyagok.
A pszichoszociális fogyatékossággal élők foglalkoztatása során szükség lehet a munkahelyi környezet fizikai átalakítására. Bizonyos mentális megbetegedésekben további, a munkahelyi környezet átalakítására irányuló intézkedések:
- A zavaró tényezők csökkentése vagy eltávolítása a munkaterületről.
- Helyiségelválasztók, válaszfalak, más hangszigetelő vagy vizuális akadályok használata a zaj vagy a vizuális zavaró tényezők csökkentése érdekében.
- Privát irodák vagy magánterek.
- Az irodai / munkahelyi hely zajos gépektől távol.
- Fokozott természetes megvilágítás.
- Zene (fejhallgatóval) a zavaró tényezők kiküszöbölésére.
- Elektronikus szervezők, szoftvernaptárak és szervezőprogramok.
- Laptopok, személyi digitális asszisztensek és irodai számítógép-hozzáférés távolról.
- Szoftverek, például előugró képernyők, amelyek minimalizálják a számítógépes zavaró tényezőket.
Teljesítménymenedzsment a pszichoszociális fogyatékossággal élőknél
A mentális problémával élő emberek életében a mindennapos munkavégzésnek egészségmegőrző szerepe van. A munkavégzés által javul önbizalmunk, önértékelésük, problémamegoldó képességük, döntéshozatali képességük, ami az szorongásos, depressziós tünetek enyhüléséhez vezet és védelmet nyújt az állapotrosszabbodással, visszaeséssel szemben.
Előfordulhat azonban olyan a viselkedésben, a hangulatban vagy a munkateljesítményben bekövetkező változások, amik - különösen, ha hosszabb ideig tartanak - olyan mentális egészségi problémákra utalhatnak, amelyek túlmutatnak a stresszen, és amelyek kiemelt odafigyelést igényelnek. A pszichoszociális fogyatékossággal élőknél a teljesítmény fokozása érdekében az alábbi módszereket érdemes alkalmazni:
- Rugalmas és támogató vezetési stílus megvalósítása;
- Pozitív megerősítés és visszajelzés használata;
- Gyakoribb találkozók a feladatok rangsorolásának elősegítése érdekében;
- Nyílt kommunikáció a teljesítmény és a munka elvárásai tekintetében;
- Írásbeli és vizuális eszközök használata, beleértve a feladatok és utasítások kommunikációját a munkavállaló által preferált stílusban (írásbeli, szóbeli, e-mail, bemutató);
- Rendszeres (heti vagy havi) megbeszélések az alkalmazottakkal a munkahelyi kérdések és a termelékenység megvitatása céljából, ideértve a teljesítményértékelések részeként az éves megbeszéléseket;
- Stratégiák kidolgozása a problémák kezelésére, még mielőtt azok felmerülnének;
- Írásbeli munkamegállapodások, amelyek tartalmazzák a hosszú és rövid távú célokat, a felelősségeket, elvárásokat és a teljesítménynormák be nem tartásának következményeit;
- Megfelelő képzés minden alkalmazott számára, beleértve a munkatársakat és a felügyelő személyzetet is.