Munkavédelem
Munkavédelem
Munkavédelem a fogyatékos személyek foglalkoztatásában
„A fogyatékosság nézőpont kérdése. Ha csak egy dolgot jól csinálsz, valakinek már szüksége van rád.”
(Martina Navratilova)
Jogszabályi háttér
A fogyatékkal élők esetében egyenlő munkahelyi bánásmódnak kell érvényesülnie, amely magában foglalja az egyenlőséget a munkaegészségügy és munkabiztonság területén egyaránt. A vonatkozó legmagasabb szintű magyar jogszabály - a 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről - a fogyatékosság fogalma helyett a sérülékeny csoportokra vonatkozóan tesz megállapításokat.
Sérülékeny csoport: Az a munkavállalói kategória, amelybe tartozó munkavállalókat testi, lelki adottságaik, állapotuk következtében a munkavégzéssel összefüggő kockázatok fokozottan fenyegetnek, illetve akik maguk is fokozott kockázatot jelenthetnek munkavégzésük során (pl. fiatalkorúak, terhes, nemrégen szült, anyatejet adó nők és szoptató anyák, idősödők, megváltozott munkaképességűek). A jogszabály szerint ezeket a csoportokat óvni kell az őket különösen érintő egészségkárosító kockázatoktól.
A sérülékeny csoportra vonatkozó meghatározás az érintett munkavállalók fokozottabb védelmét szolgálja, elsősorban a munkahelyek kialakítása és a munkakörülmények biztosítása tekintetében. A megváltozott munkaképességű munkavállalók munkavégzésénél a fogyatékosság, valamint a munkavégző képesség figyelembe vételével kell a munkavégzés körülményeit meghatározni és kialakítani.
A sérülékeny csoportba tartozó munkavállalókra vonatkozó külön szabályok a munkavédelemben
A minden munkavállalóra kiterjedő általános jogszabályi előírásokon túl az Mvt. a sérülékeny csoportba tartozó munkavállalókkal kapcsolatosan külön szabályokat is tartalmaz.
Az Mvt. 19.§ (4) bekezdése szerint az „olyan munkahelyek létesítésénél, ahol mozgáskorlátozott vagy egyéb testi fogyatékos munkavállalót foglalkoztatnak, a fizikai környezetnek illeszkednie kell az emberi test megváltozott tulajdonságaihoz.”
Az Mvt. szerint a munkavállaló csak olyan munkával bízható meg, amelynek ellátására egészségileg alkalmas, rendelkezik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal. 2004.-ben hatályba lépett módosítása révén ezt kiegészítette azzal, hogy a sérülékeny csoportba tartozó munkavállalókat a külön jogszabályban foglaltak szerint óvni kell az őket különösen érintő egészségkárosító kockázatoktól. (Mvt. 50/A.§)
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 15.§ (2) bekezdése előírja, hogy a foglalkoztatást biztosító munkáltató köteles biztosítani a munkavégzéshez szükséges mértékben a munkahelyi környezet, így különösen a munkaeszközök, berendezések megfelelő átalakítását. Az átalakítással kapcsolatos költségek fedezésére a központi költségvetésből támogatás igényelhető.” 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM törvény megfogalmazása szerint a munkahelyek kialakításánál figyelemmel kell lenni a megváltozott munkaképességű (fogyatékos) munkavállalók adottságaira. A törvényi szabályozás kitér rá, hogy azokon a munkahelyeken, ahol megváltozott munkaképességű (fogyatékos) munkavállalókat kívánnak foglalkoztatni, az ajtókat, az átjárókat, a szintbeli különbségeket áthidalókat, a lépcsőket, a zuhanyozókat, a mosdókat és a munkahellyel összefüggő berendezéseket a testi adottságaiknak megfelelően, illetve megváltozott munkaképességükre figyelemmel kell kialakítani vagy szükség esetén átalakítani. Egyúttal szól arról, hogy a megváltozott munkaképességű (fogyatékos) munkavállalók részére munkahelyükön biztosítani kell az egészséges és biztonságos munkavégzésükhöz szükséges, általuk felismerhető jelzéseket.
A munkakörnyezetet tehát úgy szükséges kialakítani, hogy a megváltozott munkaképességű személyek is képesek legyenek adottságaik mentén értéket előállító munka végzésére.
Akadálymentes építés vagy átalakítás
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: OTÉK) már az építmények tervezési fázisában meghatározza az akadálymentesítést biztosító építészeti megoldásokat, valamint a fogyatékosok testi épségét és biztonságát védő építési módokat.
Az OTÉK 61. § (1)- (5) bekezdése alapján az építmények helyiségeit, tereit a rendeltetésüknek és a vonatkozó balesetvédelmi, munkavédelmi, tűzvédelmi, közegészségügyi követelményeknek is megfelelő padlóval kell tervezni és megvalósítani. A járófelületen alkalmazott rács (pl. taposórács, lépcsőfok) legfeljebb 20x20 mm osztású lehet. Menekülési útvonalon nem alkalmazható rács. A közhasználatú építmény akadálymentes használatra szolgáló belső közlekedőit és tereit összefüggő csúszásgátló padlóburkolattal kell ellátni. Akadálymentes használatnál a meglévő közhasználatú építmény esetében a 20 mm-nél magasabb küszöböt lejtős kialakítással kell ellátni. A járófelületen alkalmazott hézagos burkolat osztását úgy kell megválasztani, hogy az a rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas legyen, továbbá sérülést, és anyagi kárt ne okozzon.
Ahhoz, hogy az építés vagy átalakítás valóban akadálymentes legyen, már a tervezés során érdemes környezettervező rehabilitációs szakértőt vagy szakmérnököt (akadálymentesítési szakértőt) bevonni a tervezésbe, majd pedig a kivitelezésbe is. Ők olyan szakemberek, akik pontosan tudják az akadálymentesítéssel kapcsolatos legapróbb szabályokat, lehetőségeket, törvényi előírásokat, gyakorlati alkalmazásokat, ismerik a fogyatékos emberek speciális igényeit.
A rehabilitációs szakmérnök olyan szakember, aki fogyatékos személyek és idős emberek lehetőség szerinti önálló életvitelének, tanulásának, munkavállalásának feltételeit biztosító akadálymentes épített és technikai környezet, használati tárgyak és gyógyászati segédeszközök tervezéséhez, kivitelezéséhez, a meglévő környezet akadálymentesítéséhez, az előzőekkel összefüggő szakhatósági tevékenységhez és az ellátó intézményhálózat működtetéséhez szükséges orvostudományi, pszichológiai, ergonómiai, szabályozási és műszaki ismeretekkel rendelkezik.
- a fogyatékos személyek önálló és biztonságos életvitelét akadályozó körülmények feltárása, felmérések elvégzése és dokumentálása,
- az orvos és a terapeuta szakvéleményének értelmezése és ennek függvényében döntéshozás az épített és a tárgyi környezet kialakítására vonatkozóan,
- közreműködés konzulensként, társtervezőként akadálymentesítési tervek készítésében,
- önálló tervkészítés az akadálymentesség követelményeinek megfelelően, részvétel a kivitelezés monitorozásában, a kivitelező segítése a megvalósításban,
- rehabilitációs nyilatkozat kiállítása, tervdokumentáció aláírása,
- egészségügyi intézményekben és támogató szolgálatoknál üzemeltetési – fenntartási és menedzselési feladatok ellátása.
A munkabiztonsági tevékenységek
A megfelelő munkafeltételek biztosítása elengedhetetlen a munkaerő maximális munkavégző képességének fenntartása érdekében.
A cél a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatok csökkentése, annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb kiadás keletkezzen a munkából való kiesés, a gyógykezelés, a rehabilitáció időszakai alatt. Ehhez hasznos információkat találhatnak az érdeklődő munkaadók vagy szakemberek az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség "Egészséges munkahelyek: Legyen könnyebb a teher! 2020-2022" kampányához készült anyagok között: https://healthy-workplaces.eu/hu.
A munkáltató a munkabiztonsági szaktevékenységet csak munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személlyel végeztetheti és a biztonságos munkavégzés munkáltatói feladatainak teljesítése érdekében meghatározott számú munkavédelmi szakképesítéssel rendelkező személyt kell igénybe vennie.
- ellátja a munkavédelmi és munkabiztonsági feladatokat
- érvényesíti a munkavédelmi követelményeket
- felismeri a munkavégzés során fellépő veszélyeket, azokat értékeli és a kockázatok kezelésére megoldási javaslatokat tesz
- alkalmazza és érvényesíti a munkavédelmi szabályokat
- elkészíti a munkavédelmi dokumentációkat
- együttműködik a munkáltatóval, munkavállalókkal, munkavédelmi képviselőkkel, munkavédelmi hatósággal
- figyelemmel követi a munkavédelmi jogszabályok és szabványok változását, a technológia fejlődését, a munkavédelemmel összefüggő változásokat
- elősegíti a munkakörülmények fejlesztését, ezzel csökkentve a munkahelyi balesetek, foglalkozási megbetegedések bekövetkeztének lehetőségét
- támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében
- részt vesz a helyes munkavédelmi szemlélet és gyakorlat kialakításában
- tevékenységével hozzájárul a vállalkozás termelékenységéhez, versenyképességéhez, a munkavállalók munkavégző képességének megőrzéséhez
A megváltozott munkaképességű munkavállalók munkakörnyezetének kialakítása
A foglalkoztatás során a fogyatékos dolgozók igényeit már akkor fel kell mérni, mielőtt még munkába állna. A munkáltatói intézkedéseket az alábbi területeken szükséges megtenni:
- Munkahelyi környezet biztonságos kialakítása
- Biztonsági jelzésekkel való ellátás
- Speciális munkaeszközök és védőeszközök hozzáférhetősége
- Munkakörnyezet tisztasága
- Egészségvédelmi és munkabiztonsági információ kommunikációja
- Megfelelő munkaszervezés kialakítása
- Megfelelő munkakörök kialakítása, munkakörök egyszerűsítése
- Megfelelő munkaidő beosztás
- Munkaegészségügyi és munkabiztonsági programok megszervezése
- Munkatársak, beosztottak, főnökök edukációjának megszervezése
- Előléptetések és áthelyezések megszervezése
- Eljárások kidolgozása veszély esetén
A munkaköri alkalmasság
A munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998 (IV. 24) NM rendelet (továbbiakban: NM rendelet) 15. § kimondja, hogy a munkaáltatónak írásban kell meghatározni a munkaköri alkalmassági vizsgálatok rendjét, irányát és a sérülékeny csoportok számára tiltott munkaköröket, tevékenységeket.
A megváltozott munkaképességű és fogyatékossággal élő munkavállalók a fogyatékosságokat illetően nem alkotnak homogén csoportot – különböző idült betegség, baleseti sérülés, veleszületett látás, hallás, mozgáskorlátozottság vagy egyéb állapot miatt - ezért egyénre szabottan lehet és kell meghatározni tiltásokat, korlátozásokat.
A megváltozott munkaképességű, illetve a fogyatékossággal élő munkavállalók esetében az orvosi alkalmassági vizsgálatok során nem a csoportra, hanem az egyénre szóló speciális feltételeket kell vizsgálni azt követően, hogy a munkavállaló számára a rehabilitációs eljárásban véleményezték a munkaképesség változásának mértékét, a rokkantság fokát vagy javaslatot tettek a rehabilitálhatóságra stb.
Az NM rendelet 9. és 9/A. számú melléklete felsorolja, hogy melyek azok a munka környezetben jelen lévő kóroki tényezők, amelyek esetében a munkáltató köteles kockázatbecslést végezni és megállapítani azokat az intézkedéseket, amelyekkel nők, a fiatalkorú munkavállalók egészségét és biztonságát garantálni lehet. Értelemszerűen a fogyatékossággal élők is bele tartoznak az NM rendelet szerinti sérülékeny csoportba.
Kockázatbecslésnél és az alkalmasság megítélésénél tehát a nem illetve a fizikai állapot mellett a fogyatékosságokat is figyelembe kell venni.
Munkavédelmi szabályzat
Munkavédelmi szabályzat készítése ugyan nem kötelező, de a munkáltató kötelessége egy olyan egységes megelőzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezők hatására. Tehát a munkáltatónak mindenképpen rendelkeznie kell valamilyen belső szabályzattal, utasítással a munkavédelemre vonatkozóan.
A belső szabályzatban az adott cégre vonatkozó munkavédelmi előírások kerülnek rögzítésre.
- A munkavédelmi szabályzat hatálya
- Ügyrend (munkavédelmi feladatok munkakörhöz kapcsolása)
- Az alkalmazás munkavédelmi feltételei (egészségi alkalmasság, szükséges képzettség, ismeret)
- Munkavédelmi oktatás (oktatások rendje, tematika)
- Egyéni védőeszközök, védőital, tisztálkodási eszközök és szerek juttatása
- Munkavégzésre vonatkozó rendelkezések (általános magatartási szabályok, személyi, szervezési intézkedések, távmunka, elsősegély biztosításának rendje, dohányzással kapcsolatos szabályok)
- Munkavédelmi eljárások rendje (létesítés, üzemeltetési dokumentumok, műszeres és higiénés vizsgálatok rendje, kockázatértékelés, munkavédelmi ellenőrzések rendje, időszakos felülvizsgálatok)
- Munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések bejelentésének, kivizsgálásának és nyilvántartásának általános szabályai, munkabaleset kártérítésének rendje
- Munkavédelmi érdekképviselet, érdekegyeztetés
- Hatályba léptető rendelkezések
- Vonatkozó jogszabályok jegyzéke
- Mellékletek, iratminták
Kockázatértékelés
A munkavédelmi szabályozás kockázatértékelés elvégzését írja elő a munkáltató számára.
Ennek a kockázatértékelésnek meg kell határoznia azokat a munkavállalói csoportokat, amelyek nagyobb kockázatnak vannak kitéve, elemeznie kell a fogyatékosság jellegét és mértékét, figyelembe kell vennie a kockázatot jelentő tényezőket és a fogyatékosok speciális készségeit egyaránt. A kockázatértékelés keretein belül vizsgálni kell a fogyatékos munkavállaló által végzett feladatokat, a tevékenység jellegét, a munkahelyi felszereléseket és alkalmazott munkaeszközöket, a munkahelyi technológiákat és baleseti veszélyeket. Egyúttal vizsgálni kell a sérülékeny csoport pszichés terhelhetőségét is. A kockázatelemzés során ki kell kérni a munkavállalók véleményét, szükség esetén pedig tanácsot kell kérni a hatóságoktól, munkavédelmi szolgáltatóktól, a fogyatékkal élők szervezeteitől.
Munkavédelmi ellenőrzések
Minden ellenőrzésnek, szemlének a munkakörülmények optimalizálása, biztonságosabbá tétele a célja.
A munkáltatói ellenőrzés szempontjai:
A munkáltató köteles rendszeresen meggyőződni az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket.
- a munkavállaló biztonságos munkavégzésre alkalmas állapota
- az előírt orvosi vizsgálaton való részvétel
- a testi épséget nem veszélyeztető ruházat viselése
- az egyéni és kollektív védőeszközök megfelelő használata és tisztítása
- a munkaeszközök kezelési utasítás szerinti használata
- a munkavégzéshez szükséges ismeretek alkalmazása
- a rend, a fegyelem és a tisztaság megtartása
- a meghatározott karbantartási feladatok elvégzése
- a veszélyt jelentő rendellenességek megszüntetése, és az ezzel kapcsolatos intézkedések.
Munkavédelmi szemlék, ellenőrzések
A munkáltató köteles gondoskodni a munkahely, a munkaeszközök, a felszerelések és a berendezések rendszeres és folyamatos műszaki karbantartásáról, a munkavállalók biztonságára vagy egészségére veszélyt jelenthető hibák lehető legrövidebb időn belüli elhárításáról.
Célszerű a munkáltatónak a belső szabályozási rendjében meghatározni az ellenőrzések gyakoriságát, a végrehajtás módját, a személyi feltételeket, kötelezettségeket.
Rendellenes munkakörülmény ellenőrzése
A munkakörülményeket az üzemeltető munkáltatónak soron kívül ellenőriznie kell, ha a rendeltetésszerű alkalmazás során közvetlenül veszélyeztette a munkavállaló egészségét és biztonságát, rendkívüli körülmények /átalakítás, természeti jelenségek, vagy műszaki okból 30 napon túli használaton kívüli időszak/ bekövetkezése esetén.
Soron kívüli ellenőrzések (baleseti vizsgálathoz kapcsolódó)
Soron kívüli ellenőrzés szükséges, ha a munkabalesetet a munkaeszköz biztonságtechnikai hiányossága okozta. A kivizsgálás célja a hasonló jellegű munkabaleset megelőzése.
Szakigazgatási Szervek munkája
A munkavédelemmel és a munkaügyi hatósági tevékenységgel kapcsolatos közigazgatási feladatokat a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerve látja el, melyet a munkavédelmi felügyelőség és a munkaügyi felügyelőség alkot.
Munkavédelmi felügyelőség fontosabb feladatai
- a munkavédelemre vonatkozó szabályok megtartásának elősegítése, ellenőrzése,
- tájékoztatást ad a közbeszerzési eljárásban az ajánlattevők részére a munkavállalók egészségére és biztonságára vonatkozóan,
- munkavédelmi tájékoztatással és tanácsadással segíti az érintetteket a munkavédelemmel kapcsolatos jogaik gyakorlására és kötelezettségeik teljesítésére vonatkozóan,
- a munkáltatók és munkavállalók biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos feladatainak ellenőrzése,
- a munkahelyek létesítésére, a munkaeszközök üzemeltetésére, az egyéni védőeszközökre vonatkozó követelmények betartásának ellenőrzése,
- a munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések és a munkavállalót a munkavégzéssel összefüggésben érő betegség kiváltására alkalmas hatások kivizsgálásának, bejelentésének, nyilvántartásának, valamint megelőzésére tett intézkedéseknek ellenőrzése.
Munkaügyi felügyelőség fontosabb feladatai
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével, megszűnésével, valamint megszüntetésével összefüggő bejelentési, igazolás kiállítási és kiadási kötelezettség, valamint elszámolás megtörténtének ellenőrzése,
- a nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos rendelkezések ellenőrzése,
- a munka- és pihenőidő, munkabér védelem megtartásának ellenőrzése,
- a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának engedélyezésére, illetve a harmadik országbeli és a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező állampolgárok foglalkoztatására vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése,
- a munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó, valamint a munkaerő-kölcsönzési tevékenység végzésére jogosító jogszabályok megtartásának ellenőrzése.
A diszkriminációellenesség és az ésszerű alkalmazkodás
A foglalkoztatás során történő egyenlő bánásmódról szóló irányelv tiltja a munkahelyeken a fogyatékosság alapján történő közvetlen és közvetett diszkriminációt. A közvetlen diszkrimináció során a fogyatékossággal élővel kedvezőtlenebbül bánnak más munkavállalókhoz képest, a közvetett diszkrimináció alkalmával pedig olyan semleges intézkedésre kerül sor, ami a fogyatékossággal élő személyt kedvezőtlenebb helyzetbe hozza.
Diszkriminációellenes elvek
A diszkriminációellenes elvek mentén a munkáltatónak egyrészt biztosítania kell a fogyatékkal élők megfelelő elhelyezését, lehetővé téve számukra a foglalkoztatáshoz való hozzáférést, a munkában való részvételt, az előmenetelt vagy képzésben történő részvételüket; másrészt hatékony és gyakorlati intézkedésekkel kell a munkahelyet a fogyatékkal élőkhöz igazodva alakítania, a helyiségek és munkaeszközök, munkaidő-beosztás, feladatelosztás, illetve a képzési vagy integrációs források tekintetében.
Ésszerű alkalmazkodás
Az ésszerű alkalmazkodás fogalma szerint a munkakörnyezetet úgy kell megváltoztatni, hogy egy fogyatékos személy is képes legyen munkaköri feladatait ellátni, azonban ez nem róhat aránytalanul nagy vagy indokolatlan terhet a szervezetre. Az ésszerű alkalmazkodáshoz való jog minden fogyatékos munkavállalót megillet, és kiterjed a munkahelyi tevékenységek teljes körére. Az ésszerű alkalmazkodás főbb típusai:
- Technikai megoldások, pl. korlát felszerelése, képernyőnagyító felszerelése, tolmácsolás, jeltolmácsolás nyújtása, stb.,
- Munkafeltételek módosítása, pl. rugalmas munkaidő, távmunka lehetősége,
- Képzéssel kapcsolatos intézkedések,
- Segítő személy(ek) biztosítása.
- Vizsgálja meg, hogy mely munkahelyek és munkák felelhetnek meg a vállalaton belül a fogyatékos dolgozók számára. Ezen munkahelyek kiválasztása a vállalaton belüli összes munka kockázatbecslése alapján történjen.
- A kockázatbecslés során próbálja meg elképzelni, hogy a felmért munkahelyek milyen típusú fogyatékossággal lennének még összeegyeztethetőek, biztosítva a fogyatékos dolgozók és más dolgozók azonos kockázatát. Ne feledje, hogy az a kockázatbecslés, amely a veszélyeket a forrásaiknál ragadja meg, fogyatékosságtól függetlenül előnyös az összes dolgozó számára.
- Változtassa meg a fizikai környezetet úgy, hogy a fogyatékos dolgozók számára is megfelelő legyen, például a helyiségek vagy munkaállomások átalakításával, úgy mint rámpák; liftek; villany kapcsolók; világos festékkel jelzett lépcsőfok szegélyek; tapintható figyelmeztető csíkok a lépcső tetején; hang vagy figyelmeztető jelzések; automatikus nyitó szerkezetek a nehéz ajtókon; ajtó kilincsek; csengők; kerekes székkel közlekedők számára elérhető illetve látássérültek számára könnyen azonosítható beléptető eszközök; csúszásmentes, egyenletes járófelület. Ezen változtatások nem csak a dolgozók, hanem a vállalat látogatói számára is előnyösek lesznek.
- Tegye lehetővé a fogyatékos dolgozók hozzáférését a szükséges támogató technológiákhoz, például szoftverek és hardverek mozgás vagy beszéd korlátozott dolgozók számára (pl. Braille billentyűzet, kéz nélkül használható telefon, szöveges telefon vagy minicom stb.).
- Bármely esetben, ha a munkahely fizikai környezetének megváltoztatására vagy új felszerelések beszerzésére kerül sor, győződjön meg róla, hogy a változtatások vagy az új beszerzések megfelelőek-e a fogyatékos dolgozók számára is.
- Ne feledkezzen meg a munkatervezés és munkaszervezés felméréséről: nem csak a fizikai környezet okozhat problémát a fogyatékos dolgozók számára. Például gondolja át a műszakok megfelelőségét, a gépek által megszabott munkaütemet, a munkaidő rugalmasságát, amely lehetővé teszi a rehabilitációs célú, vagy felmérésből, kezelésből eredő hiányzásokat, stb. Vegye figyelembe a pszicho-szociális veszélyeket: a fogyatékosság néha ürügyként szolgál a zaklatásra.
- Munkatervezésnél vegye figyelembe az emberek képességeit: a fogyatékos dolgozók gyakran rendelkeznek különleges képességekkel, melyeket a nem megfelelően kialakított munkafeltételek esetén nem tudnak hasznosítani.
- Az intézkedéseket vitassa meg a fogyatékos személlyel, mivel az egyén tudja általában legjobban azonosítani, hogy mire van szüksége.
- A dolgozók képviselőivel együttműködve tekintse át az alkalmazott stratégia megvalósításának hatékonyságát és eredményességét, változtasson és javítson, amennyiben szükséges.
- Kérjen tanácsot, amikor szükséges. Ebben segítségére lesznek a munkavédelmi szolgálatok és hatóságok, egészségügyi szakemberek, biztonsági szakemberek és ergonómusok, fogyatékosok foglalkoztatási szolgálatai vagy fogyatékosügyi szervezetek.
1. Munkahelyi környezet: helyiségek vagy munkaállomások megfelelő kialakítása, pl. rámpák; liftek; villanykapcsolók; élénk színű lépcsőfokok; tapintható figyelmeztető csíkok, figyelmeztető hangjelzések; önműködő nyitószerkezetek, csúszásmentesített, sima padozat; munkaeszközök beszerzése vagy átalakítása, pl. Braille-billentyűzet, olvasó vagy tolmács biztosítása, jeltolmács biztosítása, hangfelismerő program telepítése, szövegkinagyító használata.
2. Biztonsági jelzésekkel való ellátás: gyengénlátók térbeli tájékozódásának megkönnyítése, ábrák és képi megjelenítés alkalmazása.
3. Kommunikáció: egészségvédelmi és munkabiztonsági információ hozzáférhető formában történő nyújtása látás- vagy halláskárosult, diszlexiás, tanulási nehézségekkel vagy pszichiátriai betegségekkel küzdő munkavállalók részére.
4. Munkaszervezés és feladatok: a fogyatékkal élők egyes feladatainak átruházása másik munkavállalóra; a dolgozó áthelyezése egy számára megfelelőbb beosztásba.
5. Munkaidő: munkaidő megváltoztatása, ideértve szükség esetén a részmunkaidőt is -munkából való távolmaradás engedélyezése rehabilitáció, kivizsgálás vagy gyógykezelés céljából szakaszos újra munkába állás megszervezése.
6. Képzés és ellenőrzés: intézkedések annak érdekében, hogy a fogyatékkal élő ne kerüljön hátrányos helyzetbe az egészségvédelmi és munkavédelmi oktatás, utasítások és információk terén.
7. Eljárások veszély esetén: a munkahely megközelíthetőségét javító intézkedések, evakuálási felszerelés, a gyengénlátók vagy a mozgáskorlátozott dolgozók riasztására és segítségére szolgáló felszerelések, fényvillogók és egyéb fényjelző vagy villogó riasztókészülékek, kiosztható követendő eljárások Braille, nagybetűs, text fájl és audiokazetta formában, különleges mentőfelszerelések használata; jelnyelvi alapképzés a halláskárosultakkal való hatékony kommunikáció érdekében; írásos evakuálási folyamatok, melybe belevették a fogyatékkal élőkre alkalmazandó eljárásokat, stb.
- Sérülékeny csoportba tartozó munkavállalók munkahelyi egészségének védelme I. A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése, a munkaügyi ellenőrzés fejlesztése, TÁMOP 2.4.8-12/1-2012-0001,
ommf.gov.hu - 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről
- 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
- 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről
- A fogyatékkal élő munkavállalók egészségvédelmének és biztonságának biztosítása, Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség
https://osha.europa.eu/hu/publications/factsheet-53-ensuring-health-and-safety-workers-disabilities - Észszerű alkalmazkodás a fogyatékkal élő személyek helyzetéhez, Európai Bizottság
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1473&langId=hu - 2000/78/EK irányelv (2000. november 27.) a foglalkoztatás és a munkavégzés során alkalmazott egyenlő bánásmód általános kereteinek létrehozásáról
- Dr. Nagy Ervin Miklós, Dr. Szabó Erika, Petrus József: Megváltozott munkaképességű illetve fogyatékossággal élő személyek a munkaerőpiacon, foglalkoztatásuk munkavédelmi és munkaügyi kérdései, 2020.
- Health and safety for workers with disabilities, Canadian Union of Publi Employees, 2012
- Akadálymentes munkahelyek speciális munkavédelme, oktatási segédlet, 2013, A segédlet az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelet munkavédelmi bírságok felhasználására nyújtott támogatásának segítségével készült
http://www.etikk.hu/wp-content/uploads/2013/05/munkavedelem.pdf - Dajnoki Krisztina: Munkavédelmi feladatok megítélése fogyatékos, illetve megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásában
- http://www.bszstudio.hu/munkavedellenorzes.html
- https://epitesz.bme.hu/rehabilitacios-kornyezettervezo-szakiranyu-tovabbkepzes/
- https://www.akadalymentesitesiszakerto.hu/index.php/miert-szukseges-rehabilitacios-szakerto-igenybevetele