A humánpolitikai adminisztrátor a szakterületi vezető irányítása mellett vagy a személyzeti információkra támaszkodva önállóan lát el adminisztratív feladatokat. Munkakörtől függően feladatai közé tartozik a munkaerő toborzás előkészítése; létszám¬nyilvántartások vezetése; bérbesorolással kapcsolatos feladatok elvégzése; nyilvántartások vezetése és adatszolgálatások készítése megadott szempontok alapján; a képzések adminisztrációjának biztosítása; papíralapú, valamint számítógépes irattári- és nyilvántartási rendszerek vezetése, a személyzeti tevékenységre vonatkozó jelentések és dokumentumok összeállítása.
Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához
Munkakör: Humánpolitikai adminisztrátor (FEOR-08 4134)
-
A foglalkozás rövid leírása
-
Betölthető munkakörök
Beléptetési ügyintéző (munkaügyi), emberierőforrás-ügyintéző, humánerőforrás-asszisztens, humánerőforrás-ügyintéző, humánerőgazdálkodási ügyintéző, humánpolitikai ügyintéző, munkaügyi előadó, munkaügyi nyilvántartó, munkaügyi ügyintéző, személyzeti adminisztrátor
-
Készségek és kompetenciák
A humánpolitikai adminisztrátorok számára különösen fontos a jó kommunikációs készség, látás, hallás. Személyes és társas kompetenciái közül lényeges a felelősségérzet, az empátia. Meghatározó a rendszerzés és az osztályozás képessége.
-
A foglalkozás jellege
Ülő, alkalmanként álló, épületen belül végzett, szellemi munka.
-
A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása
Baleseti egészségkárosodás (esés, sérülés, közlekedés) lehetséges. Képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyag-cserezavarok, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik. Munkahelyi zaklatás.
-
Lehetséges kórokok
Képernyős munkahelyek kockázata, ergonómiai, pszichés, pszicho¬szociális kóroki tényezők és pszichés megterhelés hatása.
-
Kizáró, korlátozó okok és tényezők
Kizáróak az ép hallást, a fokozott figyelmet igénylő vagy képernyő előtti vagy tartós ülő-munka végzését nehezítő betegségek és/vagy állapotok.
Kizáró tényezők:
- Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Tartós ülőmunkát nem végezhet
- Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet
- Képernyő előtti munkavégzés
Korlátozóak a jó látást vagy az egyoldalú, ismétlődő, monoton munka végzését jelentősen befolyásoló betegségek és/vagy állapotok.
Korlátozó tényezők:
- Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Egyoldalú, ismétlődő, monoton mozgást igénylő munkát nem végezhet
-
Fokozott baleseti kockázat
Baleseti kockázatot jelentenek az olyan állapotok, melyekben gyakori hajolással, gyaloglással, tárgyak emelésével járó munka nem javasolt.
Fokozott baleseti kockázat:
- Kézi anyag-mozgatással járó munkavégzésre nem alkalmas
- Sok gyaloglást és/vagy járkálás igénylő munkát nem végezhet
-
Prevenciós előírások és javaslatok
A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) meg-terhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők.
A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munka-végzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.
Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, haskörfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stressz kezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak.
Védőoltások: szezonális influenza és bakteriális tüdőgyulladás elleni védőoltás ajánlható.
Megelőzés: kollektív védelem balesetek, fizikai, kémiai és ergonómiai kockázatok ellen (helyiségek, gépek, berendezések, eszközök, megvilágítás, szellőzés, hűtő/fűtő rendszerek tervezése, kivitelezése, karbantartása).
Védőeszközök: Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg biztosítása szükséges.
-
Fogyatékossági és képességbeli megfelelés
Mozgás-, látás- és hallássérültek által végezhető tevékenység funkcióképességüknek megfelelő munkaköri specifikációval. A kompetenciák és a munkakör közötti harmonikus illeszkedés során figyelembe kell venni azokat az eltéréseket, amely a munka jellegéből adódnak (például a sok mozgással járó munkaügyi előadó feladatok és a helyhez kötött személyzeti adminisztrátor között).
-
Munkahelyi adaptáció
A mozgásszabadsághoz és az elérhető közlekedéshez kapcsolódó szintkülönbségekből (lépcső, lift stb.) és a horizontális (ajtók, közlekedők stb.) adódó akadálymentesítés megteremtése a fogyatékosságból adódó szükségleteknek megfelelően. Fontos a bútorzat ergonómiája. A kommunikációs akadálymentesítés során speciálisan kiképzett telefont, indukciós hangerősítő rendszert, az akadályozottságnak megfelelő számítógépes munkaállomások kiépítését, és más kezelhető irodagépeket kell biztosítani.