Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához

Munkakör: Általános irodai adminisztrátor (FEOR-08 4112)

  • A foglalkozás rövid leírása

    Az általános irodai adminisztrátor különféle szakterületeken irodai, adminisztratív és dokumentációs jellegű feladatokat lát el. Részt vesz a szervezeten belüli ügyviteli, ügyintézési folyamatokban. Adatokat, információkat gyűjt, tárol, rögzít, nyilvántart. Szükség szerint iktat.

  • Betölthető munkakörök

    Adminisztrációs ügyintéző, alapítványi ügyintéző, bírósági adminisztrátor, bírósági írnok, dokumentációs ügyintéző, gépíró-szövegszerkesztő, hirdetési adminisztrátor, írnok, közösségi segéd asszisztens, műhelyírnok, sajtófigyelő adminisztrátor, szállodai adminisztrátor, tan-folyami adminisztrátor, tanszéki adminisztrátor, tanulmányi adminisztrátor, törzskönyvező (állatnyilvántartás), ügyészségi adminisztrátor, üzemírnok

  • Készségek és kompetenciák

    Az általános irodai adminisztrátor munkájának alapja a jó kommunikációs- és szervezőkészség. Fontos a felelősségtudat, a figyelemkoncentráció, az együttműködő készség, az információkezelés és -rendszerezés képessége. Meghatározó lehet a türelem és a problémamegoldó készség.

  • A foglalkozás jellege

    Ülő, alkalmanként álló, épületen belül végzett szellemi munka.

  • A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása

    Baleseti egészségkárosodás (esés, sérülés, közlekedés) lehetséges. Képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyag-csere betegség, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik.

  • Lehetséges kórokok

    Képernyős munkahelyek kockázata, ergonómiai, pszichés, pszichoszociális kóroki tényezők és pszichés megterhelés hatása. A pszichoszociális kóroki tényezők számos lelki és szomatikus egészségkárosodást okozhatnak (szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás betegség, gyomor-bélrendszer egyes kórállapotai, váz- és izomrendszeri, idegrendszeri és érzékszervi megbetegedések kockázatának növekedése). Nő a depresszió, a pánik szindróma, a generalizált szorongás és a poszttraumás stressz szindróma előfordulásának gyakorisága. Munkahelyi zaklatás.

  • Kizáró, korlátozó okok és tényezők

    Kizáróak olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyek tartós ülőmunka végzését vagy fokozott figyelmet igénylő munkát vagy képernyő előtti munka végzését nem teszik lehetővé.

    Kizáró tényezők:

    • Tartós ülőmunkát nem végezhet
    • Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet
    • Képernyő előtti munkavégzés

     

    Korlátozzák olyan betegségek és/vagy állapotok, melyekben a jó látás vagy az egyoldalú, ismétlődő, monoton munka végzése nehezített.

    Korlátozó tényezők:

    • Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Egyoldalú, ismétlődő, monoton mozgást igénylő munkát nem végezhet
  • Fokozott baleseti kockázat

    Fokozott baleseti kockázatot jelentenek az ép hallást befolyásoló betegségek és/vagy állapotok. Fokozott baleseti kockázat:

    • Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
  • Prevenciós előírások és javaslatok

    A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) meg-terhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők. A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munka-végzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.

    Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, haskörfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stressz kezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak.

    Védőoltások: szezonális influenza és bakteriális tüdőgyulladás elleni védőoltás ajánlható.

    Megelőzés: kollektív védelem balesetek, fizikai, kémiai és ergonómiai kockázatok ellen (helyiségek, gépek, berendezések, eszközök, megvilágítás, szellőzés, hűtő/fűtő rendszerek tervezése, kivitelezése, karbantartása).

    Védőeszközök: Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg biztosítása szükséges.

  • Fogyatékossági és képességbeli megfelelés

    Az általános irodai adminisztrátor mozgás- látás- és hallássérültek által is végezhető tevékenység, a funkcióképességüknek megfelelő munkaköri specifikációval. A kompetenciák és a munkakör közötti harmonikus illeszkedés során figyelembe kell venni azokat az eltéréseket, amely a munka jellegéből adódnak (például a sok mozgással járó titkárnői feladatok és a helyhez kötött gépíró, szövegszerkesztő között).

  • Munkahelyi adaptáció

    A mozgásszabadsághoz és az elérhető közlekedéshez kapcsolódó szintkülönbségekből (lépcső, lift stb.) és a horizontális (ajtók, közlekedők stb.) tényezőkből adódó akadálymentesítés megteremtése a fogyatékosságból adódó szükségleteknek megfelelően. Fontos a bútorzat ergonómiája. A kommunikációs akadálymentesítés során speciálisan kiképzett telefont, indukciós hangerősítő rendszert, az akadályozottságnak megfelelő számítógépes munkaállomások kiépítését és más, speciálisan kezelhető irodagépeket kell biztosítani.