A jogi asszisztens az igazságszolgáltatás intézményeiben (bíróságon, ügyészségen, ügyvédi irodákban) és az igazságszolgáltatáson kívüli szakterületeken (kormányhivatalokban, önkormányzatoknál, közjegyzői irodákban, kis és középvállalkozásoknál) a területnek megfelelő ügyviteli feladatokat lát el. Kezeli és karbantartja a jogászi tevékenységhez szükséges számítógépes és speciális ügyviteli adatbázisokat.
Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához
Munkakör: Jogi asszisztens (FEOR-08 3642)
-
A foglalkozás rövid leírása
-
Betölthető munkakörök
Jogi asszisztens igazságszolgáltatásban, jogi asszisztens igazságszolgáltatáson kívül, jogi titkár
-
Készségek és kompetenciák
Az érzékelés funkciói közül meghatározó a jó látás és hallás, a figyelemkoncentráció. Fontos a megbízhatóság, a felelősségtudat, az információkezelés, az etikai érzék, a rendszerezés és osztályozás képessége.
-
A foglalkozás jellege
Ülő, alkalmanként álló, épületen belül végzett, szellemi munka.
-
A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása
Baleseti egészségkárosodás (esés, közlekedés) minimális kockázata. Képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- és érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyagcserezavarok, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik. Munkahelyi zaklatás.
-
Lehetséges kórokok
Képernyős munkahelyek kockázata, ergonómiai, pszichés, pszichoszociális kóroki tényezők és pszichés megterhelés hatása.
-
Kizáró, korlátozó okok és tényezők
Kizáróak az ép hallást vagy a fokozott figyelmet igénylő munka végzését lehetetlenné tevő betegségek és/vagy állapotok.
Kizáró tényezők:
- Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet
Korlátozzák a jó látást vagy tartós ülőmunka végzését nehezítő betegségek és/vagy állapotok.
Korlátozó tényezők:
- Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Tartós ülőmunkát nem végezhet
-
Fokozott baleseti kockázat
Baleseti kockázatot jelenthetnek az olyan betegségek és/vagy állapotok, melyekben nem javasolt képernyő előtti munka végzése.
Fokozott baleseti kockázat:
- Képernyő előtti munkavégzés
-
Prevenciós előírások és javaslatok
A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) megterhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők.
A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munkavégzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.
Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, has körfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stressz kezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak.
Védőoltások: szezonális influenza, bakteriális tüdőgyulladás elleni védőoltás ajánlható.
Megelőzés: kollektív védelem balesetek, fizikai, kémiai és ergonómiai kockázatok ellen (helyiségek, gépek, berendezések, eszközök, megvilágítás, szellőzés, hűtő/fűtő rendszerek tervezése, kivitelezése, karbantartása).
Védőeszközök: Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg biztosítása szükséges.
-
Fogyatékossági és képességbeli megfelelés
Jogi asszisztensként funkcióképességüknek megfelelő munkakörökben, illetve azok esetleges átszervezésével foglalkoztathatók mozgásukban és hallásukban korlátozott személyek, illetve olyan gyengénlátók, akiknek szemüveggel korrigált látásélessége 0,1-0,33 közötti.
-
Munkahelyi adaptáció
A munkahelyen belüli közlekedés fizikai akadálymentesítése mellett fontos a flexibilis irodai berendezés kialakítása, ergonomikus székek alkalmazása. A szekrényeknek és polcoknak könnyen elérhetőeknek kell lenniük, a nyitás-zárás folyamata is legyen egyszerűen kivitelezhető. Szükség szerinti infokommunikációs, IT konfigurációs akadálymentesítés, hallássérültek esetében például hallókészülék és az ezt kiegészítő hordozható FM rendszer, hordozható indukciós hurok.