Telefon vagy egyéb elektronikus kommunikációs eszköz segítségével megkeresi a meglévő és a lehetséges ügyfeleket, hogy árukat és szolgáltatásokat reklámozzon és értékesítsen, valamint árubemutató látogatásokat, találkozókat szervezzen.
Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához
Munkakör: Telefonos (multimédiás) értékesítési ügynök (FEOR-08 5123)
-
A foglalkozás rövid leírása
-
Betölthető munkakörök
Call Center értékesítő, Internetes értékesítő, távértékesítő, telefonmarketinges, telemarketing értékesítő, telesales operátor
-
Készségek és kompetenciák
Az átlagosnál jobb szóbeli és/vagy írásbeli kommunikációs kompetenciái mellett fontos az információkezelés, a képi információfeldolgozás képessége. Meghatározó lehet az esztétikai érzék, a szervezőkészség és a felelősségtudat.
-
A foglalkozás jellege
Ülő, épületen belül, gyakran kényszertesthelyzetben végzett, szellemi munka.
-
A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása
Baleseti egészségkárosodás (esés, sérülés, közlekedés) előfordulhat. Ügyfélszolgálati köz-pontokban (call center) történő munkavégzés esetén környezeti és telefonok keltette zaj, az elektronikus eszközök statikus és változó elektromágneses terei, a mesterséges fény egészségkárosító kockázatai jelentkeznek. Érzékszervi (fül, szem), gége (vokális kórképek), szív- érrendszeri, daganatos, idegrendszeri betegségek kialakulásának kockázata nő. A képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Gyakori a tenyér alagút szindróma, teniszkönyök előfordulása. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyagcserezavarok, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik. Munkahelyi zaklatás.
-
Lehetséges kórokok
Call Centerekben kombinált kórokok: zaj, elektromágneses sugárzás, ergonómiai tényezők. Képernyős munkahelyek kockázata, pszichés, pszichoszociális kóroki tényezők hatása, munkahelyi stressz.
-
Kizáró, korlátozó okok és tényezők
Kizáróak olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyekben tartós ülőmunka vagy képernyő előtti munka végzése nem javasolt.
Kizáró tényezők:
- Tartós ülőmunkát nem végezhet
- Képernyő előtti munkavégzés
Korlátozzák olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyek befolyásolják a jó látást vagy ép hallást vagy fokozott figyelmet igénylő munka végzését.
Korlátozó tényezők:
- Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
- Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet
-
Prevenciós előírások és javaslatok
A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) megterhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők.
A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munkavégzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.
Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, has körfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stresszkezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak. Hallásvizsgálat, gégészeti, EKG, laboratóriumi és mellkas¬röntgen vizsgálatok ajánlhatók.
Megelőzés: kollektív védelem a baleseti, hőmérsékleti, zaj hatásának, balesetek, fertőzések csökkentésére, munkahelyek ergonómiai szempontokat figyelembe vevő tervezése.
Védőeszköz: Képernyő előtti munkavégzéshez szükséges éleslátást biztosító szemüveg használata.
-
Fogyatékossági és képességbeli megfelelés
Látás- és mozgássérültek által betölthető foglalkozás. A kompetenciáknál figyelembe kell venni a fogyatékosságuk mértékét és funkcióképességüket. Legjellemzőbb a Call Center szolgáltatásokban, illetve a távmunkában végzett tevékenység.
-
Munkahelyi adaptáció
Gondoskodni kell az egyéni szükségletnek megfelelő fizikai akadálymentesítésről (pl.: rámpák, szociális helyiségek, liftek, bútorzat, taktilis jelzések látássérültek részére stb.). A munkaállomások ergonómiai megfeleltetése. Célszerű a természetes, illetve a szórt fénnyel való megvilágítás biztosítása. Látássérülteknek kialakított speciális kommunikációs rendszer, amely magában foglalja az összes IT eszközt a telefontól a képernyőig.