Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához

Munkakör: Telefonos (multimédiás) értékesítési ügynök (FEOR-08 5123)

  • A foglalkozás rövid leírása

    Telefon vagy egyéb elektronikus kommunikációs eszköz segítségével megkeresi a meglévő és a lehetséges ügyfeleket, hogy árukat és szolgáltatásokat reklámozzon és értékesítsen, valamint árubemutató látogatásokat, találkozókat szervezzen.

  • Betölthető munkakörök

    Call Center értékesítő, Internetes értékesítő, távértékesítő, telefonmarketinges, telemarketing értékesítő, telesales operátor

  • Készségek és kompetenciák

    Az átlagosnál jobb szóbeli és/vagy írásbeli kommunikációs kompetenciái mellett fontos az információkezelés, a képi információfeldolgozás képessége. Meghatározó lehet az esztétikai érzék, a szervezőkészség és a felelősségtudat.

  • A foglalkozás jellege

    Ülő, épületen belül, gyakran kényszertesthelyzetben végzett, szellemi munka.

  • A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása

    Baleseti egészségkárosodás (esés, sérülés, közlekedés) előfordulhat. Ügyfélszolgálati köz-pontokban (call center) történő munkavégzés esetén környezeti és telefonok keltette zaj, az elektronikus eszközök statikus és változó elektromágneses terei, a mesterséges fény egészségkárosító kockázatai jelentkeznek. Érzékszervi (fül, szem), gége (vokális kórképek), szív- érrendszeri, daganatos, idegrendszeri betegségek kialakulásának kockázata nő. A képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Gyakori a tenyér alagút szindróma, teniszkönyök előfordulása. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyagcserezavarok, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik. Munkahelyi zaklatás.

  • Lehetséges kórokok

    Call Centerekben kombinált kórokok: zaj, elektromágneses sugárzás, ergonómiai tényezők. Képernyős munkahelyek kockázata, pszichés, pszichoszociális kóroki tényezők hatása, munkahelyi stressz.

  • Kizáró, korlátozó okok és tényezők

    Kizáróak olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyekben tartós ülőmunka vagy képernyő előtti munka végzése nem javasolt.

    Kizáró tényezők:

    • Tartós ülőmunkát nem végezhet
    • Képernyő előtti munkavégzés

     

    Korlátozzák olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyek befolyásolják a jó látást vagy ép hallást vagy fokozott figyelmet igénylő munka végzését.

    Korlátozó tényezők:

    • Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet
  • Prevenciós előírások és javaslatok

    A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) megterhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők.

    A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munkavégzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.

    Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, has körfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stresszkezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak. Hallásvizsgálat, gégészeti, EKG, laboratóriumi és mellkas¬röntgen vizsgálatok ajánlhatók.

    Megelőzés: kollektív védelem a baleseti, hőmérsékleti, zaj hatásának, balesetek, fertőzések csökkentésére, munkahelyek ergonómiai szempontokat figyelembe vevő tervezése.

    Védőeszköz: Képernyő előtti munkavégzéshez szükséges éleslátást biztosító szemüveg használata.

  • Fogyatékossági és képességbeli megfelelés

    Látás- és mozgássérültek által betölthető foglalkozás. A kompetenciáknál figyelembe kell venni a fogyatékosságuk mértékét és funkcióképességüket. Legjellemzőbb a Call Center szolgáltatásokban, illetve a távmunkában végzett tevékenység.

  • Munkahelyi adaptáció

    Gondoskodni kell az egyéni szükségletnek megfelelő fizikai akadálymentesítésről (pl.: rámpák, szociális helyiségek, liftek, bútorzat, taktilis jelzések látássérültek részére stb.). A munkaállomások ergonómiai megfeleltetése. Célszerű a természetes, illetve a szórt fénnyel való megvilágítás biztosítása. Látássérülteknek kialakított speciális kommunikációs rendszer, amely magában foglalja az összes IT eszközt a telefontól a képernyőig.