Segítség a foglalkozások egészségügyi szempontjainak meghatározásához

Munkakör: Adó- és illetékhivatali ügyintéző (FEOR-08 3652)

  • A foglalkozás rövid leírása

    Az adó- és illetékhivatali ügyintéző feladata az adó-, illeték- és más kötelező befizetés, költségvetési támogatás megállapítása, kiszabása, beszedése, nyilvántartása végrehajtása, visszatérítése, kiutalása és ellenőrzése. Hatósági nyilvántartásokat vezeti, (adóalany-nyilvántartás és adófolyószámla vezetése, a munkáltatók és kifizetők által foglalkoztatott biztosítottak adatainak nyilvántartása), ellátja a szerencsejátékok felügyeletével összefüggő hatósági feladatokat.

  • Betölthető munkakörök

    Adóügyi adminisztrátor, adóügyi előadó, adóügyi ügyintéző, adóügyintéző, adóhatósági ügyintéző, adóigazgatási előadó, adóigazgatási szakügyintéző, adókönyvelési ügyintéző (önkormányzati), adókönyvelő

  • Készségek és kompetenciák

    Az adó- és illetékhivatali ügyintéző munkájában a kognitív kompetenciák mellett fontos a megfelelő kommunikációs készség. A társas kompetenciák közül lényeges a felelősségérzet és a döntésképesség. A tevékenység monotónia- és stressztűrő képességet igényel.

  • A foglalkozás jellege

    Ülő, alkalmanként álló, épületen belül végzett, szellemi munka.

  • A foglalkozás egészségre gyakorolt hatása

    Képernyős munkavégzés okozta, szemet és a váz- és izomrendszert érintő terhelések. Számítógép-függőség. Megfelelő fizikai aktivitás hiánya esetén a szív- érrendszeri és daganatos betegségek, elhízás, anyagcsere zavar, cukorbetegség kialakulásának kockázata fokozódik. Munkahelyi zaklatás. Kiégés. Baleseti egészségkárosodás (esés, közlekedés) kockázata minimális.

  • Lehetséges kórokok

    Képernyős munkahelyek kockázata. Ergonómiai, pszichés, pszichoszociális kóroki tényezők és pszichés megterhelés hatása. A pszichoszociális kóroki tényezők számos lelki és szomatikus egészségkárosodást okozhatnak (szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás betegség, gyomor-bélrendszer egyes kórállapotai, váz- és izomrendszeri, idegrendszeri és érzékszervi megbetegedések kockázatának növekedése). Nő a depresszió, a pánik szindróma, a generalizált szorongás és a poszttraumás stressz szindróma előfordulásának gyakorisága.

  • Kizáró, korlátozó okok és tényezők

    Kizáróak olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyek az ép hallást és a fokozott figyelmet igénylő munka végzését akadályozzák.

    Kizáró tényezők:

    • Ép hallást igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Fokozott figyelmet igénylő munkát nem végezhet

     

    Korlátozzák olyan betegségek és/vagy állapotok, amelyek tartós ülőmunkát, tartós állást, fokozott érzelmi megterhelés viselését vagy a jó látást befolyásolják.

    Korlátozó tényezők:

    • Jó látást igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Tartós ülőmunkát nem végezhet
    • Tartós állómunkát nem végezhet
    • Érzelmi megterheléssel járó munkát nem végezhet
  • Fokozott baleseti kockázat

    Szabadban végzett munka akadályozottsága vagy jó egyensúly hiánya fokozott baleseti kockázattal járhat.

    Fokozott baleseti kockázat:

    • Jó egyensúlyérzést igénylő munka végzésére nem alkalmas
    • Szabadban munkát nem végezhet

    Jelentősen befolyásolják olyan betegségek és/vagy állapotok, melyek a szellemi, fizikai telje-sítőképességet, az érzékszervek működését és a kommunikációt zavarják.

  • Prevenciós előírások és javaslatok

    A munkáltató kötelessége felmérni és értékelni a képernyő előtti munkavégzés kockázatait. Munkáltatói kötelezettség biztosítani a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzését, valamint az alábbi kockáztok előfordulásának rendszeres vizsgálatát: látásromlást előidéző tényezők, pszichés (mentális) meg-terhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők. A munkáltató köteles a munkafolyamatokat úgy megszervezni, hogy a folyamatos munka-végzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg és a tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.

    Általános megelőzési stratégia, egészséges életmód tartása (dohányzás kerülése, testtömeg, haskörfogat, BMI optimális szinten tartása, rendszeres fizikai aktivitás, egészséges táplálkozás, stresszkezelés) javasolt egészségfejlesztés, szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések megelőzése céljából. Ezen betegségek korai felismerését célzó szűrővizsgálatok ajánlottak.

    Védőoltások: szezonális influenza és bakteriális tüdőgyulladás elleni védőoltás ajánlható.

    Megelőzés: kollektív védelem balesetek, fizikai, kémiai és ergonómiai kockázatok ellen (helyiségek, gépek, berendezések, eszközök, megvilágítás, szellőzés, hűtő/fűtő rendszerek tervezése, kivitelezése, karbantartása).

    Védőeszközök: Képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveg biztosítása szükséges.

  • Fogyatékossági és képességbeli megfelelés

    Mozgás- és hallássérültek által is végezhető tevékenységek, munkafolyamatok. A munkaköröket és a feladatokat a munkavállaló akadályozottságának (hallás, mozgás) figyelembevételével, funkcionális képességüknek megfelelően kell kijelölni. Például a hallássérültek esetében az ügyfélszolgálati munkák helyett, célszerű háttér irodai munkákat (adóügyi adminisztrátor, nyilvántartó, adókönyvelő) kijelölni.

  • Munkahelyi adaptáció

    A munkakörülményeket és a munkafeltételeket a szükségletekhez igazítva kell kialakítani, ezért a munkavégzéshez használatos eszközök a mozgás- és hallássérültek számára legyenek megfelelőek. A tevékenységek nagyobb része ülőmunkával jár, ezért a bútorzat (asztal, szék) ergonómiai kialakítása szükséges. Biztosítani kell a könnyen elérhető szekrényeket, polcokat, tárolókat, a mozgásukban korlátozottak számára a fizikai akadálymentesítés funkcionális kialakítását. Hallássérültek estében szükség szerinti indukciós hurok és speciális számítógép biztosítása. Estenként szükséges mentor biztosítása.